Jag är journalist och content manager med många års erfarenhet, särskilt inom mat och dryck som är både mitt jobb och min passion. Efter 18 år på Allt om Mat och nu senast som content manager hos importfirman Moestue & Cask, har jag skaffat mig en stadig grund i allt från redaktionellt innehåll till digital kommunikation. Nu hjälper jag andra genom mitt företag MatMalin.
Jag är van att jobba mot deadlines och att växla ton beroende på kanal – oavsett om det är pressmeddelanden, nyhetsbrev, sociala medier eller SEO-anpassade texter. Här visar jag lite av det jag har jobbat med genom åren: uppdrag, samarbeten och content marketing – både digitalt och i print.



Hos Moestue & Cask (vin-, sprit-, och ölimportör) var jag anställd som content manager och ansvarade bland annat för nyhetsbrev. Jag uppdaterade webbplatsen (WordPress), ansvarade för deras kanaler i sociala medier. Jag skapade annonser, kampanjer och annat för print och digital publicering i InDesign och Photoshop. Hos Moestue var jag projektledare för en helt ny webbplats som vi gjorde tillsammans med Xponent.

Hemsidan matmalin.se
Här skriver jag om allt som rör mat, dryck och lite till. Bloggen startade jag redan 2012 men då under alltommat.se och hette Malins Mix. Hemsidan är kopplad till en sida på Facebook, Pinterest och ett Instagram-konto. Jag skickar ut nyhetsbrev med ojämna mellanrum och jobbar i WordPress.

Filmer + Youtube-kanal
Jag gör egna filmer som jag stylar, klipper och ljudsätter.
Här på min youtube-kanal kan du se de filmer jag gjort för matmalin.se.
Några av alla roliga uppdrag jag haft
Jag har varit Willys #restakuten-kock i deras Svinnsmart-kampanj alla år som de kört den. Kampanjen går ut på att man får lägga upp en bild på sina skruttiga rester på Instagram, tagga med #restakuten och så har jag gjort ett recept åt dem. Otroligt kul och utmanande. En kampanj som fick mycket uppmärksamhet och positiv feedback. Första året, 2019, pågick den i 10 dagar, 2020 var jag #restakuten-kocken i fem veckor och sedan har det blivit fler veckor för varje år. Ett bra exempel på lyckad content marketing.
Att lyfta MSC-märkt fisk passar mig perfekt då både det och att försöka leva svinnsmart ligger mig varmt om hjärtat. Här intervjuar jag gösfiskaren Daniel Vidlund för MSC.
Svårt att välja ”rätt” fisk? Välj MSC-märkt



Mera magasin…
Som Content Manager/Copy Writer gjorde jag Tallink Siljas magasin Ombord för deras Club One-medlemmar. Där skrev jag de flesta texterna, redigerade och samarbetade med en frilansande AD.

I magasinet Stolt Mat i Sörmland intervjuar jag kocken
Fredrik Eriksson.
Lite allmänt skryt
Jag var med i radioprogrammet Nordegren & Epstein för att prata om mikrovågsugnens många fördelar.
Jag medverkade i podden ”Jag är modig” av Heli Brewitz angående att sluta sitt fasta jobb för att satsa på sin egen hemsida och det man brinner för.
I programmet Eftermiddag i P4 Västernorrland var jag med för att diskutera smörgåstårtans do’s and dont’s och jag brukar få tipsa om rester på julmat i Vaken som sänds i P3 och P4.

Jag sitter med i juryn som utser Årets Måltidslitteratur och vi går igenom årets alla utgivna kokböcker, dryckesböcker med mera och delar ut priser i cirka 30 kategorier på Kungliga Skogs- & Lantbruksakademien.
